Moa Martinson Landsmodern

Produktionsgruppen Wechselmann AB

Det finns tre aspekter som kan diskuteras:
1. Filmen som ett unikt samarbete mellan stad och land.
2. Moa som en av förre århundradets viktigaste pådrivare av kvinnoemancipation.
3. Moa och den svinaktiga behandling Svenska Akademien utsatte henne för.

1. Filmen har gjorts i samarbete med 18 arkiv, kulturinstitutioner och 7 hembygdföreningar med 500 personer framför kameran och ca 70 bakom kameran. Filmen har krävt ett uppbåd av frivilliginsatser där människors lokalkunskap om historia, inte minst på platser som i
Sörmland, Östgötaland, Finspång, Rindö och städerna Norrköping och Göteborg har haft en avgörande betydelse för filmens möjliggörande och utformning. Hur lyckas man med jakten på kulturhistoria? På vilket sätt etablerar och initierar man ett
samarbete med människorna på platsen? Det kan bl. a. ledaren för Norrköpings Damkör, Elisabeth Hellman, och vår produktionsledare Lou-Lou Hillstad, själv bosatt precis bredvid Moas torp i Sorunda i Sörmland, tala om.

2. Varför blev filmen en angelägen uppgift för så många människor? Naturligtvis därför att den handlade om en av förre århundradets mest lästa författarinnor, vars böcker präglat människors sinne och förmodligen gett kvinnorna i Sverige en av de starkaste
motivationerna till kampen för jämlikhet. Moa var den första författarinnan som beskrev så sårbara ämnen som våldtäkt i hemmet. Ebba With Brattström kallar Moa för Sveriges första #Metoo.

3. Här finns en principiellt större fråga: Varför har de manliga litteraturkritikerna såväl som den "officiella smaken" som Svenska Akademien inte bara nonchalerat den unika författarinnan Moa Martinson, utan Akademien gav till och med stipendium till en journalist
som (tro det eller ej) såg det som sin uppgift att förtala Moa? (Se filmen).

Till seminariet, som skall ledas av Ebba Witt Brattström och Maj Wechselmann, kommer följande bredvidlitteratur att stå till förfogande:
Ebba Witt Brattström: Moa Martinson Skrift och drift på trettiotalet (doktorsavhandling)
Maj Wechselmann: Moa och Harry, en kärlekshistoria under lupp.